طول امل (آرزوی طولانی )
عاقبت
آزاد


در روايتى آمده : عيسى (ع) در بيابان نشسته بود و پيرمردى با بیل سرگرم شخم زدن زمين بود ; عيسى(ع) سر به دعا برداشت و گفت : خدايا ! آرزو را از او ريشه كن فرما . پيرمرد بعد از اجابت دعاى عيسى ابزار را بر زمين گذاشت و خوابيد ، ساعتى گذشت و پيرمرد به همان حال بود ، عيسى سر به دعا برداشت و گفت : خدايا آرزو را به او برگردان ، پيرمرد از جا برخاست و شروع به كار كرد . حضرت مسيح- عليه السلام - از او سؤال كرد كه من دو حال مختلف از تو ديدم، يك بار بيل را به كنار افكندي و روي زمين خوابيدي، اما در حرحله دوم ناگهان برخاستي و مشغول كار شدي؟! پيرمرد در جواب گفت: «در مرتبه اول فكر كردم من پير و ناتوانم و آفتاب لب بامم، امروز بميرم يا فردا خدا مي‏داند، چرا اين همه به خود زحمت دهم و اين همه تلاش کنم ؟بیل را به کنار انداختم و بر زمین خوابیدم. ولي چيزي نگذشت كه اين فكر به خاطرم خطور كرد از كجا معلوم كه من سالهاي زيادي زنده نمانم؟ افرادي مثل من بودند و سالها عمر كردند، انسان تا زنده است زندگي آبرومند مي‏خواهد و بايد براي خود و خانواده‏اش تلاش كند، برخاستم و بيل را گرفتم و مشغول كار شدم‏».(2)

رسول خدا (ص) مى فرمايد : اِنَّ اَخْوَفَ مَا اَخافَ عَلَيْكُم خَصْلَتَانِ : اِتِّباعُ الهَوَى وَطُولِ الأَمَلِ ، أمَّا اتِّباعُ الهَوَى ، فَيَصُدُّ عَنِ الحَقِّ ; وَأمَّا طُولُ الأمَلِ ، فَيُنْسِى الآخِرَةَ(3) . « همانا ترسناك ترين چيزى كه بر شما مى ترسم دو خصلت است : پيروى از هواى نفس و آرزوهاى دور و دراز ، امّا پيروى از هواى نفس ، آدمى را از قبول حق باز مى دارد و امّا آرزوهاى دور و دراز ، آخرت را از ياد انسان مى برد » .  طول امل يعنی اميد به بقا و ماندن در دنيا و غفلت از مرگ ناگهانی و  سبب طول امل دو چيز است ؛ حب دنيا و جهل ..

حضرت موسى (ع) در مناجاتش با خدا شنيد كه خدا مى فرمايد :    « اى موسى ! آرزويت را در دنيا طولانى مكن كه قلب تو را دچار قساوت مى كند و آن كه دچار قساوت قلب است از من دور است » . (4)   رسول گرامى(ص)مى فرمود فرزند آدم پير مى شود و دو خصلت در او جوان مى شود، حرص و بلندى آرزو و نيز فرمود: حبّ و دوستى پير در طلب دنيا جوان است گرچه دو استخوان دو طرف گردن او از فرط پيرى به هم رسد، مگر تقوا پيشه كنندگان و آنها نيز اندكند».(5)

علی (ع) در  نهج البلاغه 114 می فرماید : نشانه عبرت انگیز بودن دنیا ، آن که آدمی پس از تلاش و انتظار  تا می رود به آرزوهایش برسد . ناگهان مرگ فرا رسیده ، امیدش را قطع می کند نه به آرزو  رسیده ، و نه آنچه را آرزو  داشته باقی می ماند . و باز در نامه 31 به امام حسن (ع) می فرماید: به یقین بدان که تو ، به تمام آرزوهایت نخواهی رسید و تا زمان مرگ بیشتر زندگی نخواهی کرد و بر راه کسی می روی که پیش از تو می رفت ، پس در به دست آوردن دنیا ، آرام باش و در مصرف آنچه به دست آوری نیکو عمل کن زیرا چه بسا تلاش بی اندازه برای دنیا که به تاراج رفتن اموال کشیده شد .

در تواریخ نقل شده عمرولیث صفاری پس از جنگ های بسیار با دستگاه خلافت عباسی که آنان را به ستوه آورده بود بالاخره  در نبردی شکست خورد وبه اسارت در آمد شب  هنگام نگهبانان شام او را درون سطلی  در حالی که در غل و زنجیر بود ، مقابلش قرار دادند . سگی گرسنه  که در آن حوالی پرسه می زد نزدیک شد و پوزه خود را در درون سطل کردو شروع به خوردن غذای او کرد پس با نهیب نگهبانان پا به فرار گذاشت در حین فرار دسته سطل به گردن او افتاد و سطل و غذا را با خود برد عمرو با دیدن این صحنه به خنده افتاد ماموران با تعجب گفتند چرا می خندی در حالیکه او شام ترا برد و گرسنه می مانی ؟

عمرو گفت: بدان خندیدم که  صبحگاه امروز 400 شتر مطبخ خود و قشونم را حمل می کردند و شامگاه مطبخم را سگی در درون سطلی به  گردن گرفت و برد .  

 

  منابع 

1ـ بحار الانوار : 74 / 175 ، باب 7 ، حديث 8  2 ـ ميزان الحكمه : 1 / 184 ، الأمل ، حديث 675 . 3ـ كافى : 8 / 58 ، حديث 21 ; بحار الانوار : 2 / 106 ، باب 15 ، حديث 2 . 4 ـ كافى : 2 / 329 ، باب القسوة ، حديث 1 ; ميزان الحكمه : 1 / 188 ، الأمل ، حديث 718  5-جامع السعادات، جلد 3، صفحه 37   

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:طول امل,حبسنی , عمرولیث صفاری, :: 7 PM :: نويسنده : محمد منصور

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. وبلاگ من مو ضوع خاصی ندارد ضمن تشکر از دیدار شما عزیز میهمان امیدوارم مطالب وبلاگ مورد توجه و استفاده شما قرار بگیرد و از بیان نظرات خود در راستای بهبود آن دریغ نفرمائید.
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عاقبت و آدرس mandez.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان